onsdag 29 juli 2015

Projekt Sommar: Specialavsnitt - Robert Broberg

För en vecka sedan dog konstnären och artisten Robert Broberg. Denne notoriske ordvitsare var en av mina favoritartister som liten. Många var bilresorna när jag lyssnade på kopior av mammas vinylalbum "Upp igen", och "Raket" på gamla brusiga kassettband, och jag fascinerades av hur man kunde trolla med ord på det viset.

(WTF?)



Även om jag inte lyssnat så mycket på Robban på senare tid, så (åter)upptäcker jag när jag tittar tillbaka på hans musik en energi, kreativitet, och lekfullhet som är svår att inte smittas av. Sommar i P1 uppmärksammade Robban genom att återpublicera några av hans Sommar-program, från 1981, 1992, och 1999. Så nu blir det ett litet specialavsnitt i serien Projekt Sommar här på bloggen där jag går igenom två av programmen. Sätter inga betyg, utan dessa avsnitt blir liksom "utom tävlan" då de ju inte hör till säsongen för 2015.


26 juli 1992 - Robert Broberg

Programmet från 1992 är i en för Sommar ovanlig genre: den rena skrönan. Robban bjuder på en galen berättelse om hur han åkte vespan ner genom Europa för att hälsa på Picasso; men i berättelsen blir det många, långa avstickare. Berättarstilen är vad jag tror är utstuderat trevande och virrigt, men med Robban vet man väl aldrig riktigt... Han sitter givetvis med gitarren i högsta hugg under sändning, både för att sjunga några låtar, och för att då och då ge eftertryck till berättelsen med diverse ljudeffekter. Ett roligt grepp! Gillar detta väldigt mycket, trevligt att lyssna på och man skrattar flera gånger. Att kolla upp det här gamla Sommarprogrammet är en rekommendation, och en kraftfull sådan för de som redan är Robban-fans.


1 augusti 1999 - Robert Broberg

Detta program håller Robban tillsammans med Anders Lundquist, och berättar om deras resa runt om i världen för ett TV-program. Det har formen av ett ganska spontant samtal mellan de två, och det blir en del rätt så roliga anekdoter om den här resan. Men det känns inte lika slipat som programmet från 1992, och jag tyckte inte riktigt lika mycket om det.


Programmet från 1981 har jag inte lyssnat på ännu. Det beskrivs som ett vykort från New York vilket låter intressant, så jag får ta det avsnittet senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar